IkäOpastin-hanke päätökseen

Sote-uudistusta paikallistasolla: Asiakasohjauksen Opastin-palvelut kehittyvät 65-vuotta täyttäneille

Kymenlaaksossa on kehitetty 65-vuotta täyttäneille suunnattua asiakasohjausta IkäOpastin-hankkeessa. Asiakasohjauksessa ikääntyneet ja heidän läheisensä saavat neuvontaa ja -ohjausta sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisilta. 

IkäOpastin palvelee yhden yhteydenoton periaatteella. Asiakasneuvonnan puhelinpalvelu toimii keskitetysti tällä hetkellä Kotkassa ja Kouvolassa. Palvelu laajenee Miehikkälään ja Virolahteen vuoden 2018 aikana. Vuonna 2019 IkäOpastin asiakasneuvonta toimii yhdenmukaisesti kaikille kymenlaaksonlaisille ja siitä vastaa Kymenlaakson sosiaali- ja terveyspalvelut kuntayhtymä Kymsote.

Asiakasneuvonnan puhelinpalvelu on suunnattu kotona asuville ikäihmisille ja heidän läheisilleen, kun tarvitaan yksilöllistä tukea. Tarkoituksena on tukea ikäihmisten hyvinvointia ja itsenäistä arjen sujumista tarjoamalla tietoa erilaisista palveluista ja tukimuodoista. Tarvittaessa voidaan sopia asiakkaalle palvelutarpeen arviointi kotiin.

Palvelutarpeen arvioinnissa selvitetään yhdessä henkilön toimintakykyä sekä tuen ja palvelujen tarvetta. Ikäopastin-hankkeessa tähän on luotu yhteinen Kymenlaakson toimintamalli. Malli tukee asiakkaiden yhdenvertaisuutta tuen ja palvelujen suunnittelussa ja toteuttamisessa. Asiakasohjaus vastaa asiakkaan palvelukokonaisuuden suunnittelusta sekä seuraa palvelujen toteutumista.

Tukea, tietoa ja asiointia verkossa

Kymenlaaksonopastimen verkkosivuilta löytyy asiakasneuvonnan puhelinnumerot sekä runsaasti tietoa ja tukea arkeen. Parastapalvelua.fi-verkkosivuilta löydät Kymenlaakson palveluhakemiston, jossa ovat Kymenlaakson palvelutuottajarekisteriin hakeutuneet palveluntuottajat. Näiden palvelua asiakas voi ostaa suoraan. Tuottajien hakeutuminen on parhaillaan käynnissä. Parastapalvelua.fi-verkkosivulta löytyvät tuottajien yhteystiedot ja siellä voi vertailla tuottajien hintoja.

Tutustu:

www.kymenlaaksonopastin.fi

www.parastapalvelua.fi  

Tulevaisuudessa asiakasohjaukseen voi olla yhteydessä monikanavaisesti. Sähköiset asioin-tikanavat mahdollistavat, että yhteydenotto asiakasohjaukseen voidaan tehdä asiakkaan kanssa mm. sosiaali- ja terveydenhuollon eri toimipisteistä kuten sote-keskuksista tai päivystyksestä sekä paikallisilta hyvinvointiasemilta.

 

IkäOpastin-hanke järjestää loppuseminaarin 17.10.2018. Tilaisuus on osa hallituksen I&O-Kärkihankkeen kokeilujen loppuseminaareja: https://stm.fi/hankkeet/i-o-loppuseminaarit.

Tilaa RSS-syöte
Tilaa uutiskirje

Tilaa sote- ja maakuntauudistuksesta tuorein tieto uutiskirjeenä sähköpostiisi

Tilaa uutiskirje

Arkisto

Katso arkistosta jo lähetetyt uutiskirjeet ja muut aiemmat julkaisut

Siirry arkistoon

KYMENLAAKSON LIITTO

PL 35, 48601 KOTKA
Karhulantie 36 B
Toimisto on avoinna arkisin
Ma-Pe klo 9-15

MUUTOSTOIMISTO

Karhulantie 30,2krs
48600 KOTKA